به روز رسانی شده در : یکشنبه 27 خرداد 1403 | ارسال مطلب
مهم ترین عناوین :
اخبار آموزش و پرورش
1403/03/03
فدانیک

به گزارش خبرگزاری فدانیک، فرمت برگزاری مسابقات لیگ‌نخبگان آسیا (جایگزین لیگ‌قهرمانان آسیا) بدین شکل است که ۲۴ تیم در مرحله …

به گزارش خبرگزاری فدانیک، فرمت برگزاری مسابقات لیگ‌نخبگان آسیا (جایگزین لیگ‌قهرمانان آسیا) بدین شکل است که ۲۴ تیم در مرحله گروهی از شرق (۱۲ تیم) و از غرب (۱۲ تیم) به‌صورت جداگانه همچون گذشته باهم رقابت می‌کنند. مسابقات گروهی به این شکل برگزاری می‌شود که ۱۲ تیم غرب در این مرحله هشت بازی با هشت تیم مختلف انجام می‌دهند.
بدین معنا که به‌عنوان مثال اگر الهلال با پرسپولیس در بازی رفت در ریاض بازی کند دیگر بازی برگشتی در تهران در کار نیست بلکه همه تیم‌ها فقط یک بار با تیم‌ها بازی می‌کنند. در پایان تیم‌های اول تا هشتم از ۱۲ تیمی که باهم رقابت کردند راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ نخبگان می‌شوند. بدین ترتیب هشت تیم از منطقه غرب و هشت تیم از منطقه شرق به این مرحله راه پیدا می‌کنند.

اما فرمت برگزاری مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ‌نخبگان بدین شرح است که به شکل رفت و برگشت برگزاری می‌شود که تیم اول با تیم هشتم رقابت می‌کند، تیم دوم با تیم هفتم بازی دارد، تیم سوم با تیم ششم رقابت می‌کند و در پایان تیم چهارم با تیم پنجم بازی خواهد داشت. اما از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ‌نخبگان تا فینال کشور عربستان میزبان مسابقات خواهد بود که به‌صورت تک بازی و حذفی برگزار می‌شود. این مسابقات از سپتامبر پیش‌رو (شهریور) آغاز می‌شود و در ماه می سال آینده (اردیبهشت) به پایان می‌رسد.
ضمن اینکه علاوه‌بر سطح‌بندی مسابقات باشگاهی قاره‌کهن، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در راستای برنامه‌های توسعه‌ای خود، جوایز بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی قاره از فصل آینده که لیگ‌نخبگان است را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

طبق اعلام AFC، قهرمان لیگ نخبگان از فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به جای چهار میلیون دلار، ۱۲ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. این رقم معادل سه برابر پاداش فعلی است. نایب قهرمان نیز به جای دو میلیون دلار، شش میلیون دلار جایزه نقدی دریافت می‌کند.
همچنین تیم‌هایی که موفق به حضور در مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها شوند، سه میلیون دلار پاداش می‌گیرند که ۱۲ برابر مبلغ قبلی به حساب می‌آید. این افزایش جوایز نشان‌دهنده تعهد AFC به ارتقای سطح فوتبال باشگاهی در آسیا و تشویق تیم‌ها برای رقابت در بالاترین سطح است.
باتوجه به اینکه ایران در اولین دوره لیگ نخبگان از سهمیه ۲+۱ برخوردار است. در نتیجه قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ کنونی که هنوز به پایان نرسیده، به‌صورت مستقیم راهی این پیکارها می‌شوند و از آنجایی که فقط سه هفته به پایان لیگ مانده و فاصله استقلال و پرسپولیس با تیم سوم غیرقابل جبران است در نتیجه به‌طور قطع، استقلال و پرسپولیس لیگ را در رده‌های اول و دوم به پایان می‌رسانند.

سرخابی‌ها سهمیه مستقیم حضور در دور گروهی را به‌دست آورده‌اند و قهرمان جام حذفی نیز باید در دیدار پلی‌آف شرکت کند. در نتیجه استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان، حداقل هشت مسابقه برگزار می‌کنند و در صورت صعود به مراحل بالاتر، تعداد بازی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر قیمت امروز دلار را مد نظر قرار دهیم استقلال، پرسپولیس یا هر تیم دیگر ایرانی که در فصل آتی لیگ نخبگان بتواند کاپ قهرمانی را بالای سر خود ببرد ۷۲۰ میلیارد تومان (معادل ۱۲ میلیون دلار) پاداش دریافت خواهد کرد که رقمی فوق‌العاده ارزشمند خواهد بود.
بدین ترتیب باوجود هزینه‌های سرسام‌آور، اگر هرکدام از آن‌ها قهرمان شوند با این پول می‌توانند حداقل هزینه یک فصل خود را به طور کامل تامین کنند چرا که پول بسیار گزافی محسوب می‌شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال طرح‌ریزی ایجاد لیگی شبیه به پروژه سوپر لیگ اروپا در قاره کهن با نام «لیگ نخبگان» است.
آن‌هم در شرایطی که قانون سقف بودجه برای لیگ‌های بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم وضع شده که طی آن، رقم ثابت ۳۲۵ میلیارد تومان به‌عنوان مبلغ پایه در نظر گرفته شده و باتوجه به آپشن‌های مختلف، قهرمان لیگ برتر می‌تواند تا ۴۲۵ میلیارد تومان نیز هزینه کند.

این رقم برای تیم دوم لیگ نیز ۳۲۵ میلیارد تومان است که در صورت انتقال یا جابه‌جایی بازیکن و یا دریافت پاداش آسیایی، مبلغ کسب شده عیناً به رقم سقف بودجه اضافه می‌شود در نتیجه باشگاه‌ها می‌توانند این مبلغ را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. البته این رقم در فصول بعدی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که یک باشگاه ایرانی درصورت نتیجه گرفتن در لیگ‌نخبگان می‌تواند به‌اندازه بودجه دو فصل خود درآمدزایی کند.
در این لیگ جدید فوتبال آسیا قرار است باشگاه‌های برتر قاره‌کهن از غرب و شرق آسیا به رقابت باهم بپردازند. هدف اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا از ایجاد این لیگ درآمدزایی بیشتر باشگاه‌های پرتماشاگر فوتبال آسیا است و به‌همین دلیل است که پاداش قهرمان «لیگ نخبگان آسیا» سه برابر پاداش قهرمان لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.
سیستم رده‌بندی جدیدی در تورنمنت‌های باشگاهی قاره‌کهن اعلام شده است که شامل لیگ نخبگان به عنوان بالاترین رده، لیگ‌قهرمانان آسیا به عنوان دومین و چلنج‌لیگ به‌عنوان سومین لیگ باشگاهی در آسیا می‌شود. بر همین اساس از فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ در مجموع ۷۶ تیم از فوتبال باشگاهی آسیا در هر سه بخش در رقابت‌ها شرکت خواهند کرد.


https://www.fadanik.com/?p=61893
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مجله اینترنتی فدانیک در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
نظرات و تجربیات شما

0 دیدگاه برای “لیگ‌نخبگان آسیا بهترین راه درآمدزایی برای باشگاه‌های ایرانی

دیدگاه شما

ابتدا تمام فیلدها را تکمیل نمائید و بعد بر روی ارسال کلیک کنید.

1 / 10
مدل های پالتو به رنگ سال ۲۰۲۲ رنگ آبی بنفش (very pery)
2 / 10
انواع مدل مانتو چهارخانه 
3 / 10
نمونه هایی از مدل لباس نوزادی شب یلدا
نمونه هایی از مدل لباس نوزادی شب یلدا
4 / 10
پالتوهای مناسب برای زنان چاق
پالتوهای مناسب برای زنان چاق
5 / 10
مدل های لباس بندری شیک با طرح های زیبا
مدل های لباس بندری شیک با طرح های زیبا
6 / 10
مدل انگشتر برلیان زنانه
7 / 10
نمونه هایی از شیک ترین مدل انگشتر دخترانه فانتزی
نمونه هایی از شیک ترین مدل انگشتر دخترانه فانتزی
8 / 10
جدیدترین و شیک ترین مدل گوشواره های پیرسینگ
جدیدترین و شیک ترین مدل گوشواره های پیرسینگ
9 / 10
جدیدترین و بروزترین ست های حلقه نامزدی
جدیدترین و بروزترین ست های حلقه نامزدی
10 / 10
آرایش کدام سلبریتی مناسب ماه تولد شماست؟
آرایش کدام سلبریتی مناسب ماه تولد شماست؟

آخرین مطالب
آموزشی
اخبار روز